Wie zijn wij

Slaaptips

Slaapgarantie

Service

Vervanging

Historie

Stijns videos


9,8 van de 10 sterren gemiddelde waardering van onze klanten
162 reviews

Lees de reviews...

Slaaptips

U gaat naar bed maar kunt niet slapen! Wat dan?

Probeer bij het naar bed gaan, alle zorgen van de dag van u af te zetten. Als u merkt dat u bij het slapen gaan nog te gespannen bent, dan zijn ontspanningsoefeningen een uitkomst. Daarvoor kunt u terecht bij yoga, meditatie of andere therapeutische disciplines. Maar er zijn ook huis-tuin-en-keukenoefeningen die iedereen zonder voorbereiding of speciale cursus kan doen.

Oefening 1: ademhaling
Zoals deze: ga op uw rug liggen, adem een paar keer zo diep mogelijk in en uit en ga er zo ontspannen mogelijk bij liggen. Probeert u zich dan gedurende vijf minuten uitsluitend te concentreren op uw ademhaling: in - uit - in - uit. Meetellen mag ook: een - twee - een - twee. U zult merken dat u vaak al in slaap valt voordat de vijf minuten om zijn.

Oefening 2: ontspannen
Nog een ontspanningsoefening: span uw linkervoet strak aan en zorg dat u dat vijf seconden volhoudt. Laat dan los en voel de ontspanning. Wacht een paar tellen en doe vervolgens hetzelfde met uw rechtervoet, uw benen, handen, armen, schouders, nek en hoofd.

Oefening 3: de film terugdraaien
Er zijn ook methoden die werken volgens het mechanisme van het aloude 'schaapjes tellen' : ze brengen de geest tot rust. Bijvoorbeeld deze: ga op uw rug liggen en denk aan wat u als laatste hebt gedaan voor het in bed stappen, zoals uitkleden, wassen of tandenpoetsen. Vervolgens denkt u aan wat u daarvoor deed, bijvoorbeeld televisie kijken. En zo verder terug de tijd in. Op die manier draai u de hele film van de dag achterstevoren af. Denk er verder niet over na, maar kijk er alleen maar naar... Tegen de tijd dat u in gedachte bent aanbeland bij het moment dat u die ochtend uit bed stapte, bent u zo ontspannen dat u van een heerlijke nachtrust kunt gaan genieten.

Sta na 20 minuten weer op
Als het u niet lukt om binnen twintig minuten in slaap te vallen, doet u er verstandig aan weer op te staan. In plaats van in bed te liggen malen, kunt u beter iets eenvoudigs doen. Net zolang totdat u zich weer slaperig voelt. U hoeft niet op de klok te kijken; het is de bedoeling dat u in bed niet lang wakker ligt, zodat u uw bed weer uitsluitend met slapen in verband brengt. Blijf net zo lang in de andere kamer als je wilt. Ga pas naar bed terug als u zich slaperig voelt. Kunt u opnieuw niet inslapen, herhaal dan de procedure.

Spiertrekkingen
Wie weet dat hij of zij bij het inslapen vaak abrupte spiertrekkingen vertoont, doet er goed aan niet te dicht tegen zijn partner in te slapen. Vooral als die partner zelf moeite heeft met inslapen.
Slaaptips

Slaaptips 2



RMK Reclame & advies bureau ITinMotion websites & Webdesign